GoTo Naverne-CUK.dk

Mosel

Moselkomitéen
Moselkomitéen koordinerer Moseltreffen og står for de fælles arrangementer.
Moselkomitéen er: Flemming Laugesen, Torben Holm Christensen, Geert Stage og Ole Bøvig.
Moselkomitéen kan kontaktes på mail: mosel@naverne.com

Så kører vi igen til Mosel.2017

Så er det tiden for tilmelding til årets Moseltræf nr. 48. Som tidligere år er deltagerantallet begrænset til: Max 50 personer i bussen og 10 deltager der kører selv.
Træffet i Mesenich sørger Geert Stage og Ole Bøwig for.

Torsdag:
Er der indkvartering og et lettere aftensmåltid når bussen kommer frem.

Fredag.
Efter morgenmaden faneindmarch med sang. Senere gåtur til udsigtspladsen ned til Senheim (de som ikke kan gå kører Markus Servazi op med traktor og prærievogn). Aperetif. Derefter går vi ned mod bådstedet forbi „Steinreichskæp“ med flere opgaver. Ved bålstedet får vi suppe og pølse. Om eftermiddagen kører busen til Cochem for de der har lyst. Kl. 18.00 grillaften som vi plejer.

Lørdag:
Efter morgenmaden kl.09.30 sejler vi fra Mesenich til Zell, ca. 2 timers sejlads, derefter 2.30 timers ophold i Zell, bussen henter os og kører os hjem igen med stop over. hos Oster i Aldegund. Kl.19.00 festaften.

Søndag:
Efter morgenmaden vinsmagning i kelleren. Efter middagen Faneudmarch med sang og fotografering, derefter tak til personalet „Minderne“. Tur til Beilstein og om aftenen er der sejltur til Cochem med fyrværkeri.

Mandag:
Efter morgenmaden afsked med bussen.

Turen er fra torsdag d.24. august til 28. august 2017.

Flemming og Torben kører bussen.

Bussen starter fra Herning meget tidlig og så Århus, Vejle, Fredericia. Et kort ophold ved grænsen. Derefter direkte til Mesenich. Du skal selv sørge for maden under busturen.

Busturen indeholder:

  • Kørsel frem og tilbage i røgfri bus.
  • Kaffe under turen.
  • Kaffe, sandwich og pølser under hjemturen.
  • Der kan købes drikkevarer i bussen.
  • Moselopholdet indeholder:
  • Halvpension, 4gange overnatning med morgenmad.
  • Udflugt fredag og lørdag. Udflugt til Cochem.
  • Udførlig program i bussen.

Priser:

Først til mølle princip. Når turen er betalt, er pladsen

sikret. Ved mindst 30 deltagere.

  • Transport med bus: 1300,00 kr.
  • Ophold og ture m.m. 1700,00 kr.
  • Tillæg for enkeltværelse 400,00 kr.

Betaling:

Husk at skrive navn og telefonnummer på indbetalingen.

Sidste tilmelding og indbetaling: 1. juli 2017
Danske Bank: Moselkonto
Reg. nr. 1551 Konto: 4352116084 (Nyt kontonummer)

Flemming Laugesen 
Vestparken 28, Lind
7400 Herning
Tlf. 97 22 25 88

Ole Bøwig
Brandsøvænget 4
5000 Odense
Tlf. 65 90 44 16

Venlig hilsen Moselgruppen

„Har i ønsker om hvem i vil dele værelse med, er i dårlig gående eller problemer med trapper, evt. vegetarer, så kontakt Ole Bøwig på mail eller send et brev til ham, og han vil se hvad han kan gøre for jer.“

Turen gik til Mosel 2016

Turen gik til Mosel, 25-29/8 2016

Se billederne i stor størrelse ved at klikke på dem

Torsdag 25/8 2016:

Efter tidlig start i Midtjylland og opsamling ned gennem Jylland, der forløb helt efter køreplanen – nåede vi frem til den obligatoriske proviantering ved Duborg. Vejrudsigten lovede hedebølge og humøret og snakken i bussen var i højeste gear. Det med ’gear’ kommer vi til at vende frygteligt meget tilbage til…

Tysk Told opkrævede alle Flemmings lommepenge

Herefter fortsatte bussen gennem Hamborg men inden vi var forbi Bremen stødte vi på den tyske grundighed for første gang: En bil med bogstaverne ’Zoll’ fandt bussen så interessant, at mens vi andre spiste en lidt sen frokost – måtte chaufførerne Torben og Flemming stå på hovedet for at fremvise alle bussens papirer, hvor det viste sig at der lige præcis manglede et enkelt dokument – og desværre lige præcis netop dét tolddokument fra Finanzamt i Schleswig-Holstein, der skulle vise at vognmanden betaler tysk moms for den del af rejsen, der er i Tyskland. Nå, men skaden var ikke større end at det kostede Flemming alle hans lommepenge – men han kunne så trøste sig med at de 400 € vil vognmanden refundere, da momsen på denne måde blot var blevet betalt forud, i stedet for at blive afregnet efter rejsen.

Så ledes lettede for Flemmings lommepenge og med fyldte maver gik rejse videre først i retning mod Holland og inden vi nåede dertil mere sydpå gennem Ruhr-distriktet.

Mekanikerne i gang med at rette fejlen

I nærheden af Köln var vi i gang med en overhaling op ad bakke og lå i den midterste vognbane på en 3-sporet motorvej, da chaufføren ville skifte ned fra 8. til 7. gear – men da kun halvdelen af processen kunne gennemføres mistede bussen pludselig al trækkraft. Det lykkedes Torben behændigt at få bussen ind i nødsporet inden den havde rullet al farten af sig – og dér holdt vi så og kunne ikke meget andet… Det viste sig hurtigt, at der var fint med trykluft på de to hovedkredse, der bl.a. forsyner de to bremsekredse og andet vigtigt udstyr – men at den 3. trykluftkreds var helt tom. Efter nogen tid med undersøgelse af problemet og lytten efter udsivende luft måtte vi erkende at vi ikke selv kunne løse problemet og gennem vognmanden blev tysk autohjælp kontaktet og vi stod igen overfor den tyske grundighed: Er aftalen om vejhjælp udløbet eller gyldig? Er der penge på den konto, der skal betale? Er vi ikke i stand til at løse problemet selv? Hvem skal i det hele taget rykke ud, for at komme os til hjælp? Etc., etc. … Endelig fik vi en melding og at der var en bil med to mand på vej og efter tre timers venten ankom de med roterende blink, advarselskegler og værkstedsvogn. I løbet af den næste time blev problemet fundet: Et spændebånd havde løsnet sig så turboen havde smeltet hul på en trykluftslange, hvorefter vi havde tabt luften på den 3. tank, som bl.a. hjælper chaufføren med at betjene koblingen. I alt ventede vi i fire timer, men i den sidste time skete der i det mindste noget. Det koster dog dyrt at vente i flere timer i en hedebølge: Vandforbruget var højt og det er vist første gang, at Naverne har drukket bussens køleskab tørt for vand!

Lidt ros skal dog tilfalde storrygerne, som overlevede selvom de mente at det var lang tid uden en rygepause!

Ankommet til Mesenich kl. 02:30 fredag morgen - ca. 4,5 timer forsinket

Efter at have holdt stille i fire timer var bussen således atter køreklar og via et pitstop på en nærmest lukket tysk motorvejsrestaurant, hvor vi fik en velfortjent pølse eller frikadelle som meget sen aftensmadserstatning – nåede bussen kl. 02:30 frem til Mesenich, hvor Stefanie og Geert Stage tog imod os. Vi blev fordelt på værelserne på de forskellige pensionater og kunne endelig komme til at sove.

Der er svært for en vinkyber at sidde stille når der er vinsmagning

Fredag 26/8 2016:

Efter morgenmaden, som alle fik hos Stefanie på Serwazi-Zenzen var der tid til afslapning og naversnak med de Navere, som selv var kørt til Mesenich.

Pga. køre-hviletids-bestemmelserne skulle bussen holde stille til middagstid, så programmet blev justeret derefter. Midt på formiddage var der faneindmarch med nationalsangen og om eftermiddagen bustur til Weingut Walter J. Oster i St. Aldegund, der lå et stykke oppe langs med Mosel. Her besøgte vi den gamle vinkælder og efter vinsmagning var der tid til at se deres samling af gamle redskaber fra vindyrkning og vinproduktion samt yderligere prøvesmagning af likør, pestosauce, kryddereddike med mere.

Udsigt til borgen over Cochem

Efter besøget kørte vi til Cochem, hvor vinfesten allerede var sat i gang. Vi blandede os med turisterne og de fleste fik lidt at styrke sig på mens andre fandt et stille, skyggefuldt sted ved Mosel, hvor skibstrafik og folkeliv kunne betragtes. Hjemme i Mesenich var der grillaften, hvor grillmestrene Geert og Freddy sørgede for, at vi ikke gik sultne i seng.

Udsigt fra Borgen Thurant til Mosel

Lørdag 27/8 2016:

Efter morgenmaden kørte bussen ned langs med Mosel, hvor vi ovenfor byen Alken besøgte ’Burg Thurant’ der var en todelt borg, oprindeligt opført 1198 -1206. Bussen kunne dog ikke dreje skarpt nok til at vi kunne komme ind ad vejen op til borgen, så vi måtte først længere op ad fjeldet til vi fandt et sted, hvor bussen kunne vende.

Borgen Thurant med de to tårne

En fra den nuværende ejerkreds viste os rundt på borgen, hvor vi bl.a. også fik historien om psykologisk krigsførelse og hvorfor den var opdelt i to: Under en belejring måtte angriberne opgive at indtage borgen og i stedet holdt de hver aften store fester i tilpas afstand fra murene – mens de indesluttede i borgen led mere og mere af sult efterhånden som forsyningerne svandt ind. At borgen er opdelt i to har den årsag, at indehaveren på et tidspunkt spændte en kæde tværs over Mosel og krævede told af alle skibe, der ønskede at passere. De to biskopper i henholdsvis Trier og Köln var gode venner og blev trætte af at skulle betale, så de gik begge i krig mod borgherren og indtog borgen og delte den imellem sig. Efter lidt kontroverser om, hvem der havde fået den største eller den fineste del af borgen blev Kölnbispens tårn forhøjet, så begge tårne nu havde samme højde og alle var tilfredse. Over borgkapellet er der etableret beboelse men da der ikke måtte være noget mellem kirken og Gud malede man stjernehimmel på loftet i kapellet, så der stadig var udsigt fra kirken til Himlen. Efter rundvisningen spiste vi frokost på borgen og for ikke igen at skulle længere op for at vende bussen, bakkede Torben hele vejen ned.

Lokal dansegruppe med piger og tre drenge der optrådte ved Pumpefesten
Pumpenfest in der ruhigen Nacht

Tilbage i Mesenich var det tid til afslapning og om aftenen festaften med tre retter og lidt underholdning og naversang.

Denne dag var der også den årlige ’pumpefest’ i Mesenich, som flere af Naverne også nåede at besøge og ved køb af drikkevarer på den måde var med til at støtte ’Pumpeforeningens’ arbejde med at hjælpe lokale initiativer.

Vinsmagning under Geert Stages kyndige ledelse
Der stilles op til gruppefoto. Sådan en flok Navere er ikke det letteste at holde styr på...

Søndag 28/8 2016:

De første stillede til morgenmad kl. 08 – de sidste nåede vist ikke at få morgenmaden med…

Midt på formiddagen var der vinsmagning i vinkælderen under Gert Stages kyndige ledelse og til frokost Margits berømte gullasch, som blev nydt med stor tilfredshed. Efter middagen var der faneudmarch med nationalsangen og opstilling til fælles fotografering på fortrappen og Minderne.

Fyrværkeri fra pram midt i Mosel
Fyrværkeri fra den gamle bro over Mosel

Eftermiddagen bød på bustur til Beilstein, der er en smuk Torneroseby ikke langt fra Mesenich. Besøget i Beilstein blev pga. det varme vejr for de fleste brugt på at opsøge lokale næringsdrivende med henblik på at genetablere og opretholde væskebalancen. Herved stod årets besøg i Beilstein i skærende kontrast til de tidligere år, hvor det samme skete – men dog uden at der påviseligt var hedebølge.

Om aftenen var der sejltur med det stolte flodskib (og turistfælde) ’Moselprinzessin‘ til vinfesten i Cochem med det traditionelle fyrværkeri fra en stor pram i Mosel, fra Borgen og bakkerne over Cochem samt fra den gamle bro over floden. Fyrværkeriet varede i 20 minutter og var overvældende som altid. Hjemturen med ’Moselprinzessin‘ foregik mere eller mindre umusikalsk og støjende – mest mere.

Mandag 29/8 2016:

Efter morgenmaden var der mulighed for at købe vin hos Serwazi-Zenzen, hvor vinmarkerne efter Werners død er overtaget af flere i familien, bl.a. Stefanies fætter, Markus. Der var flere, der fik grænsehandlet allerede hér…
Med bagagen pakket og passagerene ombord satte Moselbussen atter kurs nordpå mod Danmark og de, der kører selv måtte tage sig af at få lukket festlighederne.

Fortællingen om den lille Rødhatte: På rejsen til Mosel – og nu igen på hjemrejsen – drog den lille Rødhatte (alias Merete) uforfærdet ned gennem den bus-kede midtergang med sin kurv, fyldt med de lækreste ting naturens humle kan frembringe. Frygtløst nåede hun hver gang frem til den store stygge ulv, der havde indtaget bussens bagerste sæder. Kun med nød og næppe lykkedes det den lille Rødhatte at undslippe den glubske ulv, der i stedet indtog kurvens indhold med hud og hår. Den lille Rødhatte måtte derfor gang på gang fylde kurven igen, men nåede så vidt vides aldrig frem til Bedstemor.

Mange flittige hænder holdt produktionen af sandwich i gang
Der var sandwich nok til alle

På en Autohof – en stor rasteplads for bl.a. lastbiler – ved Vechta nord for Osnabrück fik bussen skiftet beskidt vand i den ene tank, ud med rent vand i en anden, så forsyningerne af kaffe på hjemturen var sikret.

På P-pladsen blev der stillet borde op og produktionen af seriefremstillede frokostsandwich gik i gang efter et bedre samlebåndsprincip. Der var rigeligt til alle – og man véd at man er kommet til en god dansk frokost, når der er to slags grønsager at vælge mellem; med eller uden rå løg :-)

Kaj varmer pølser ved Duborg

Først på aftenen nåede vi frem til Duborg, hvor der igen blev handlet mens skibskokken Kaj fra Århus gik i gang med af varme de obligatoriske pølser. Her var han ikke på gyngende grund – men i sit rette element – og pølserne fandt vej til de Moselrejsendes maver sammen med rosende kommentarer til Børge for at have husket remuladen.

Resten af aftenen gik med at afsætte de rejsende i modsat rækkefølge af den tilsvarende opsamling om torsdagen og – bortset fra at Torben fik skår i glæden i form af fem flasker øl, der blev overladt til tyngekraftens forgodtbefindende – gik alt efter planen. Bussen nåede Herning godt midnat og hvis nogen synes det er en let tjans at være Moselchauffør, kan vi fortælle at bussen herefter skal rengøres og vaskes!!!

Chaufførerne overvejer om vi kan få plads til alle indkøbene... (Kendere vil bemærke GretheL nederst i højre hjørne!)

Tak til alle for et godt Moseltreffen i den, ifølge tyskerne, varmeste weekend i år – en særlig tak til Moselkomitéen, Stefanie og Margit + medarbejderne, alle frivillige, Haldur for at trække i rytmeboksen, Merete (der var en særdeles pligtopfyldende bartender) – samt til Torben og Flemming, der kørte bussen.

Deres Udsendte


Moselkomitéen kan kontaktes på mail: mosel@naverne.com

Hvis nogen har billeder, som de gerne vil dele med hjemmesiden og arkivet, så send gerne en mail med billederne vedhæftet (gerne med fotografens navn og i så stor opløsning som muligt) til: web@naverne.com


Foto fra tidl. Moseltræf

Mosel 2006
Mosel 2006
Mosel 2006
Mosel 2006
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2007
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011
Mosel 2011